lauantai 28. tammikuuta 2017

Mother Earth knows best

Hurahdin superfoodeihin. Minä, joka olen aina parjannut terveysintoilijoita siitä, kuinka turhaa villitystä se on, että ruoka voisi toimia jonain ihmelääkkeenä kaikkeen mahdolliseen! Viime aikoina olen kuitenkin tullut siihen tulokseen, että sillä on todella suuri merkitys kokonaisvaltaiselle hyvinvoinnille mitä suustaan alas pistää. Myöskään ulkoilman hoitavaa vaikutusta ei käy kiistäminen, vaikka aina ei yksinkertaisesti vain pääse ovesta ulos.




Luonnon antimia kannattaa hyödyntää, kun niitä eksoottisempiakin kerran on nykyisin niin helposti saatavilla mihin maailman kolkkaan tahansa. Pulvereita ja puteleita voi tilata kotiovelle saakka mikäli asuu niin jumalan selän takana, ettei lähistöllä ole luontaistuotteita myyviä kauppoja. Eikö ensin kannata edes antaa mahdollisuus terveellisiä ainesosia täynnä olevalle ravinnolle ja vasta sen hyödyttömäksi koettuaan siirtyä lääkärin määräämiin pillereihin? Lääkärit eivät ole jumalia, joiden sana olisi laki. Itse luottaisin tässä asiassa ennemmin Luontoäitiin. Ja voin sanoa, että kokemusta asiasta on! En ole kokenut saavani mitään hyötyä mielialalääkkeistä. Olen kokenut, että ainoa asia mihin ne ovat vaikuttaneet on se, että jos niitä yrittää lopettaa, tulee vain uusia ongelmia, joista ei ole aiemmin eläessään kärsinyt ja/tai aiemmat ongelmat, kuten esim. itselläni unettomuus, pahenee. Siksi lopettaminen tuntuu lähes mahdottomalta.


Vihersmoothie: kourallinen lehtikaalia, 1,5 dl vettä, 2 dl kauramaitoa, noin puolet pakastetusta ananaksesta, 2/3 normaalikokoisesta banaanista, 0,5-1 tl spirulinaa, 1 rkl paahdettua pellavansiemenrouhetta

Itse en voi täysin kokea sitä miten paljon hyvä ravinto vaikuttaa, koska minulla on keskushermostoa lamaava lääkitys päällä. Se varmasti häiritsee esimerkiksi ravinnon piristäviä ominaisuuksia. Toisekseen — minun pitäisi syödä muutenkin puhtaammin ja jättää turhat lisäaineet pois. Olen yksinkertaisesti niin laiska (heh), etten ole vielä onnistunut tämän paremmin pyrkimyksessäni kohti terveellisiä elämäntapoja. Haluan olla rehellinen ja myöntää sen samalla sen sijaan, että esittäisin jotain pyhimystä tässäkään asiassa. Ärsyttää suunnattomasti sellaiset ihmiset, jotka keskittyvät kiillottamaan omaa egoaan ja keräämään ihailijoita joka ikisen asian varjolla.




Aluksi suhtauduin hyvin varauksella spirulinaan. Itse asiassa taisin vähän naureskellakin kyseiselle tuotteelle niin kuin monelle muullekin vastaavalle. Olen kuitenkin innokas smoothieiden juoja ja valmistankin niitä usein itselleni. Spirulina tuli vastaan monessa smoothiereseptissä, kun joskus niitä metsästin uusien ideoiden perässä. Yllätyin, kun kuulin sen sisältävän runsaasti mm. proteiinia ja rautaa. Itsehän olen pesco-lakto-ovovegetaristi, mutta suosin nykyään enemmän maidottomia versioita monissa ruuissa, enkä ole mikään kalan suurkuluttaja vaan päinvastoin panostan laatuun ja alkuperään silloin, kun nyt kalaa satun nauttimaan (hyi purkkitonnikala). Spirulina olisi siis hyödyllinen lisä pienissä määrin käytettynä! Mutta täytyy muistaa aloittaa hyvin varovasti ja noudattaa suosituksia sen kanssa.




Raakakaakaoon hurahtamista ei varmaan tarvitse paljon perustellakaan. Monipuolinen tuote herkuttelijalle, joka arvostaa puhtaita raaka-aineita ja luottaa makunystyröidensä arviointikykyyn. Mikä parasta — raakakaakaosta saattaa saada helpotusta alavireiseen mielialaan ja voimattomuuteen. En suinkaan väitä sen olevan mikään ihmelääke, jonka tehon varaan yksinään kenenkään pitäisi turvata. Itsekään en ole vielä kauan ehtinyt testata sen mahdollisia vaikutuksia, joten mielenkiinnolla jään odottelemaan. Ainakaan makua en voi kylliksi ylistää! Onhan se nyt täysin erilaista valmistaa Aitoa kaakaota kuin jotain imelää kaupan sokeripulvereista sekoitettua mukakaakaota, joka ei edes maistu kaakaolle. Itse laitoin reilun teelusikallisen raakaa kaakaojauhetta, 2 dl kookosriisimaitoa, oman maun mukaan hieman siirappia tai intiaanisokeria makeutukseksi ja hitusen kanelia. Parina kertana olen laittanut vähän kermaa joukkoon — ai että se oli hyvää!



2 kommenttia:

  1. Nyt kyllä oli asiatekstiä! Huomasin itsekin muutosta masennuksen suhteen vasta kun aloin pitämään huolta omasta kehosta, syöttämään sille vihreää ja käyttämään sitä ulkona. Tuo spirulina kuulostaa mielenkiintoiselta, sen syöminen voisi olla jopa fiksu päätös näin anemian kanssa painivana kuntoilijana. Ihan näin uteliaisuudesta, miltä se maistuu?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hih, kiva jos tykkäsit! ฅ(≚ᄌ≚) Hyvä, että olet hyötynyt terveellisistä elämäntavoista. Olen maistanut spirulinaa vain smoothien seassa, joten tarkkaa mielipidettä en vielä osaa antaa. Sellainen vähän kirpeä ja levämäinen se taitaa olla, mutta maku sekoittuu kyllä hyvin smoothiessa, kunhan ei laita sitä liikaa! Jopa 1 tl voi joskus olla liikaa. :D

      Poista