perjantai 20. tammikuuta 2017

Masentuneen To Do -lista

Olen tullut elämässäni siihen pisteeseen, että olisi korkea aika tehdä asioille jotain. Enkä nyt tarkoita itsemurhan toteuttamista (pahoittelen, mikäli joku siellä sitä oli odottanut). Päämäärättömänä haahuileminen on toki sekin yksi vaihtoehto, mutta se ei tuota minulle minkäänlaisia henkilökohtaisia kiksejä. En löydä inspiraatiota sen paremmin seuraten yhä uudelleen ja uudelleen muistojeni himmenneitä kajoja kuin tuijottamalla tyhjää paperia odottaen sen kirjoittavan itsensä.

Täten voisin listata muutamia pieniä tavoitteita oman henkisen hyvinvointini eteen itselleni toteutettaviksi. En lupaa mitään ensinnäkään, mutta ainahan voi yrittää.

  1. Kirjoita joka päivä vähintään yksi sivu. Kukaan ei myöskään kiellä kirjoittamasta lisää.
  2. Tiedosta tunnesyöminen, mutta älä syyllistä itseäsi. Pohdi ennemmin, syötkö todella nälkään vai esim. tyhjään oloon/ahdistukseen/yksinäisyyteen/suruun/haluun... Mieti vaihtoehtoisia keinoja käsitellä tunteita. Olisiko jokin muu asia, joka veisi ajatukset muualle tai toisi mielekästä ajankulua?
  3. Hanki peittävämmät verhot keittiön ikkunaan. 
  4. Nuku silloin, kun muutkin nukkuu. Ehdit olla yksin ihan riittävästi päiväsaikaan.
  5. Tee asioita, joista saat itsevarmuutta. Älä anna pelon ylipuhua itseäsi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti